loading...
ربو الکترونیک
Ehsan بازدید : 301 دوشنبه 1403/02/31 نظرات (0)
چند سالی بعد و زمانی که آرزوها برای داشتن یک کارگر مکانیکی با دستمزد پایین افزایش یافت ، مهندسان دست به کار شدند و در سال 1336 تولد ربات‌های صنعتی را جشن گرفتند.
و امروزه ما شاهد هزاران بازوی مکانیکی رباتیکی در جهان هستیم به طوری که در بسیاری از واحد های تولیدی از جمله شرکت های خودرو سازی ، صنایع غذایی ، جوشکاری ، رنگ ، جابه‌جایی وسایل سنگین و نصب تایر خودرو از ربات استفاده می کنند .
در حال حاضر استفاده از ربات ها در کشورهای توسعه یافته روبه رشد است و کشورهایی مثل ژاپن ، چین و آلمان علاوه بر رباتیکی کردن فرایند تولید ، بخشی از درآمد های ناخالص خود را به تحقیق و گسترش علم رباتیک اختصاص می دهند.
استاد مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در این باره می گوید : مهندسی رباتیک تلفیقی از رشته ی مهندسی برق و مکانیک است که هدف آن تربیت نیرویی است که بتواند به تنهایی ربات های صنعتی را طراحی کند و آن را بسازد.
علیرضا شیری با بیان اینکه این رشته در اکثر دانشگاه های کشور های صنعتی تدریس می شود می افزاید : ژاپنی ها در صنعت تولید روبات پیشتاز هستند و شرکت های هیتاچی ، سونی ، تویوتا و هوندا از جمله فعالان این صنعت هستند.
وی می افزاید : ربات ها قادرند کارهای سخت و خطرناک از جمله بررسی وضعیت داخلى راکتورها ، حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله ، گذر از موانع صعب العبور و مهار چاه های نفتی را انجام دهند .
شیری می گوید : امروزه در بسیاری از کشور های توسعه یافته ، کمتر کارخانه ای را می توان یافت که از ربات استفاده نکند و این کشور ها برای توسعه علم رباتیک برنامه ریزی های خوبی کرده اند .
استاد مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می گوید : این کشورها یکی از اهداف خود را بازی تیم فوتبال ربات ها با قوی ترین تیم فوتبال انسان در سال 2050 برنامه ریزی کرده اند که تیم ربات ها بدون خطا تیم انسان را شکست دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران می گوید : علم رباتیک در چند سال اخیر در کشور ما هم رشد خوبی داشته است به طوری که هم اکنون در دانشگاههای کشور تدریس می شود .
مرتضی موسی خانی می افزاید : ما در جهان در زمینه علم رباتیک حرف های زیادری برای گفتن داریم به طوری که رتبه چهارم دانش رباتیک جهان را بعد از کشورهای ژاپن ، آلمان و چین داریم.
وی اضافه کرد : در مسابقات بین المللی ربوکاپ هم در چند سال اخیر بالاتر از کشورهای پیشرفته ای مثل ژاپن ، هلند و آلمان قرار گرفته ایم.
رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران از جمله عنوان های کسب شده تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین را که از پر افتخار ترین تیم های شرکت کننده در مسابقات جهانی است 10 عنوان قهرمانی و یک عنوان دومی در رقابت های ربوکاپ جهانی 2012 مکزیک ، مقام دوم مسابقات ربوکاپ هلند در اردیبهشت ماه امسال ، 12 مقام قهرمانی در هفتمین دوره مسابقات بین المللی 2012 ربوکاپ آزاد ایران و 6 مقام قهرمانی در مسابقات ربوکاپ 2011 ایران ذکر کرد.
موسی خانی می گوید : در سال 85 تیم های شرکت کننده ایرانی در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به کمتر از 80 تیم می رسید و این مهم در دو سال اخیر به حدود 1280رسیده است.
موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نبود اعتماد و ارتباط متقابل صنایع و صاحبان دانش رباتیک را مهمترین علت استفاده نکردن از این علم در واحد های تولیدی می داند و می افزاید : باید ارزش و قابلیت های دانش رباتیک کشور را به بهترین روش بیان کرد تا صاحبان صنایع هم برای کاربردی کردن آن اقدام کنند .
دانش رباتیک کشور و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به تایید مراکز معتبر علمی جهان هم رسیده است و در این خصوص پرفسور گرهارد کراچمار از اعضای اصلی فدراسیون جهانی ربوکاپ معتقد است : مسابقات بین المللی ربوکاپ که در ایران برگزار می شود در سطح جهانی است .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و رییس مرکز تحقیقات مکاترونیک این دانشگاه با بیان اینکه رباتیک در بیست سال آینده یکی از سه صنعت بزرگ دنیا خواهد بود پیش بینی کرد : تا این مدت بیش از سی درصد نیروی کار جهان در صنعت رباتیک فعالیت کنند.
قلی پور نیاز به ربات را ضروری می داند و معتقد است: اگرکشوری از این تکنولوژی استفاده نکند قادر به رقابت در بخش های مختلف بین المللی از جمله اقتصاد نخواهد بود.
او می افزاید : از علم رباتیک می توان در مکان های پرخطر و صعب العبور ، مثل اعماق دریا که انسان نیاز به نمونه بردارى یا تعمیرات دارد و یا در مواقعى که نیاز به انجام فعالیت های از راه دور مثل جراحی ها دارد استفاده کرد .
رییس مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ، افزایش تولید ، کیفیت و دقت درکار ، افزایش سرعت ، کاهش هزینه و ضایعات ، چند منظوره و خستگی ناپذیر بودن را از دیگر مزایای استفاده از ربات ذکر کرد.
آقای غیاثوند یکی دیگر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هم می گوید : مطالعات انجام شده نشان می دهد یک میلیون روبات‌ صنعتی در صنایع فعالیت می کنند و تا به حال نزدیک سه میلیون شغل در صنعت رباتیک ایجاد شده است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می افزاید : از سال دو هزار میلادی کشورهای پیشرفته جهان روند رو به رشد سریعی را در استفاده از روبات‌ها در پیش گرفته‌اند و به این ترتیب علی رغم نگرانی‌های اولیه ، علم روباتیک عاملی برای ایجاد اشتغال در جوامع و افزایش تولیدات ارزان قیمت‌ شده است.
غیاثوند می گوید : کشورهایی که در استفاده از روبات و روباتیک‌کردن صنایع خود پیشتاز بوده‌اند ، تولیدات بهتر و بیشتری را به بازار عرضه کرده‌اند و این موضوع بخصوص در صنایع خودرو سازی مشهود است.
فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی کشور تاکید کرد : باید با برگزاری نشست های مشترک با صاحبان صنایع ، زمینه استفاده از این علم در صنایع کشور را به وجود آورد که نقش مهمی در افزایش ظرفیت و کیفیت واحد های تولید و کاهش واردات ربات ها برای استفاده در صنایع کشور دارد .
یکی از این واحدهای تولیدی که به طور کامل از ربات استفاده کرده است شرکت صنایع چوبی سکویا پارس در شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین است .
مدیر عامل صنایع چوبی سکویا پارس ، سرعت بخشیدن به کار تولید ، استفاده صحیح و هدفمند از نیروی انسانی ، دقت و امنیت بالا در کار و راندمان بالاتر و هزینه کمتر را از مزایای استفاده از روبات در صنعت می داند.
سعید عبادی می گوید : با راه اندازی جهاد دانشگاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، همفکری و ارتباط بین علم و صنعت گسترش پیدا کرده است و به تازگی با حمایت نخبگان و ایجاد پارک علم و فناوری در استان قزوین هزاران طرح سالانه از دانشگاه برای عملی شدن در صنعت ارائه می شود.
عبادی درباره حمایت دولت از واحد های تولیدی برای استفاده از روبات در صنایع می گوید : در حال حاضر روبات های صنعتی در کشور با برند ایرانی و قیمت کمتر تولید می شود که نقش مهمی در خارج نشدن ارز از کشور دارد.
حال که در مجامع علمی و دانشگاههای معتبر کشور حرکت به سمت علم رباتیک آغاز شده است و استفاده از این علم در سطوح ملی ، منطقه‌ای و محلی ، ضرورتی اجتناب ناپذیر شده است می طلبد مسئولان با نهادینه کردن این فناوری در عرصه‌ی مختلف بخصوص در حوزه صنعت گام اساسی بردارند .
منبع:واحد مرکزی خبر
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به سایت اپل موزیک نیز سری بزنید ممنون. applemoozik.ir
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از 1 تا 10 به سایت چه امتیازی میدهید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 2,585
  • بازدید سال : 10,340
  • بازدید کلی : 116,540
  • کدهای اختصاصی